Preek over Marcus 10:45

2015-03-22 v.m.

Ds. A. van der Dussen

 

Liturgie:

♪ Psalm 63: 1
♪ E74 – Het is volbracht
♪ Gezang 333
♪ Gezang 335: 9
Marcus 10: 35-45
♪ E82 – Hoog en verheven Messias
♪ Gezang 107: 1
♪ Psalm 116: 1, 7

Dienen

De voormalige president van Uruguay reed rond  in een achttien jaar oude Volkswagen Kever. Dat was wereldnieuws. Een prins die een exclusief automobiel presenteert voor zijn huwelijksfeest  – daar kijkt niemand van op. Maar een staatshoofd dat afziet van status – dat trekt de aandacht. Je zou haast denken dat zo iemand een discipel van onze Heer Jezus is.  Want bij zijn discipelen past dit gedrag. Zie Marcus 10:44:

Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn.

Leerlingen van de Heer mogen niet gevoelig zijn voor status, want Hijzelf was het niet, Marcus 10:45:

Ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.

Confronterend is dat. Want wat zit het diep in een mens, de drang om nummer één te zijn,de begeerte naar de betere banen. Het is toch ideaal om niet te hoeven vliegen op de wenken van een ander. Wie vindt het nou fijn om iemand boven zich te hebben? Wie heeft er niet heimelijk behoefte aan bewonderende blikken, aan status? De Heer is ons zo gezien vreemd. Hij aast niet op de hoogste plaats. Hij laat zich niet dienen en bewieroken –  Hij dient ons.

Losprijs

Het wordt nog vreemder: Hij dient ons “door zijn leven te geven

als losgeld voor velen.” (Marcus 10:45)

Soms schijnt losgeld betaald te worden aan IS om gegijzelden vrij te krijgen. In het diepste geheim, zo wordt beweerd, onderhandelen vertegenwoordigers van regeringen over fikse bedragen om onschuldige burgers van een wrede executie te redden. Zo is Christus de ambassadeur die namens God op weg gaat om mensen vrij te kopen. En wat gebeurt er? Hij overhandigt de terroristen geen koffer met bankbiljetten, maar neemt de plaats van de gegijzelde in. Hij wordt om zo te zeggen die man in dat oranje gewaad! Dát is de dienst die Hij ons mensen bewijst. Hij had er zijn leven voor over om de dreiging van de ondergang van óns af te wenden.

Vrijgekocht

Zo staat voortaan geschreven boven het leven van de dopeling van vanmorgen, en van alle mensen die in de naam van de drie-enige God gedoopt worden: vrijgekocht.  Nu maakt dat woord niet vanzelf warme gevoelens bij een gelovig mens los. Het roept eerder vragen op: waarvan ben ik dan vrijgekocht? En hoezo was dat nodig? En aan wie is een losgeld betaald? Predikanten en theologen hebben door de eeuwen heen hun best gedaan om op al deze vragen een goed en beredeneerd antwoord te geven. Maar het is, alsof die inspanningen tegenwoordig alleen maar averechts werken. Het lukt vaak niet, om door middel van een Bijbels betoog het gevoel van blijdschap en dankbaarheid te wekken dat een ‘vrijgekochte’ past. Langzamerhand ben ik tot het inzicht gekomen, dat we ons hele leven als christen nodig hebben om te gaan verstaan, hoe groots, en hoe geweldig dit is, dat wij door het bloed van Christus vrijgekocht zijn. En dus: als u het gevoel hebt dat u het allemaal niet snapt – laat dat dan maar zo. Als u maar niet gaat zeggen: “Ik snap het niet, dus heb ik geen boodschap aan die mysterieuze uitspraak van de Heer over het losgeld van zijn leven.” Veeleer is zaak dat wij bereid zijn om onze Heer hierin ernstig te nemen. Laten wij ons daarbij openstellen voor zijn Geest. Hij wil ons immers vormen tot mensen die echt aansluiting krijgen bij Jezus Christus. Dan kunnen wij ons een nieuwe manier van kijken naar onszelf eigen maken. Dat vraagt geduld en volharding. En ongetwijfeld begint het ermee dat we dat woordje ‘vrij’ op ons laten inwerken. Want dit is het hart van de zaak: de Heer betaalt voor ons het losgeld van zijn leven omdat Hij ons gunt vrij te zijn. Ik noem wat in de Bijbel zo al wordt aangeduid als het daarover gaat.


Ja,dat klinkt allemaal mee, wanneer boven het leven van mensen die gedoopt zijn in de naam van de drie-enige God het woord ‘vrijgekocht’ staat. De Heer koopt ons vrij met de bedoeling dat wij zijn eigendom worden. Zo zegt Hij tegen de dopeling van vanmorgen: “Je bent van Mij. Wees niet bang; Ik zorg voor je.”  Houd dat uw kinderen voor, vaders en moeders. Betrek dit op jezelf, tieners. Houd hieraan vast, als u in het volle leven staat, of oud aan het worden bent. Dit is het leven dat God u gunt. Een leven waar de zonde geen greep op heeft. Een leven vol zegen, niet vol vloek. Een leven waarin u onder de dwingende claim uitkomt van andere mensen. Een zinvol leven. Dat alles niet als het product van uw eigen inspanningen, maar als de uitwerking van de liefde van Christus, die zichzelf aan het kruis voor u gegeven heeft. Zeker, het zijn grote woorden. Lang niet altijd zal een mens de geweldige werkelijkheid ervan ervaren. In de praktijk van het leven is er vaak nog steeds onvrijheid. Het kost soms de grootste moeite om onder de claim van anderen uit te komen. Gevoelens van zinloosheid blijven bij sommige christenen de kop opsteken. Gods zegen kan ver weg lijken. Het gevoel dat alles mislukt kan je tot vertwijfeling brengen: rust er misschien een vloek op jouw leven? Laat dan dat beeld van Christus, Gods ambassadeur, die zelf de man in het oranje gewaad is geworden, u houvast geven. Hij zal niet rusten voor Hij in uw leven die volmaakte vrijheid gerealiseerd heeft. Heb vertrouwen in Hem en in de kracht van zijn verlossend werk..

Amen.

N.B. Indien U een preek anders dan voor uzelf wilt gebruiken, stelt ds. van der Dussen een e-mailbericht aan hem op prijs. Wil hem ook vermelden als bron van de preek.