Preek over Lucas 9:23-25 en Lucas 10:25-27

2013-02-17 v.m.

Pastor Williams ADU en Ds. Ad van der Dussen

Je kruis op je nemen

Liturgie:

♪ Today oh, ...
♪ Glory be to God in the highest
♪ He is a mighty God
♪ Give the Lord the highest praise
♪ Let your living waters flow
♪ Father we declare
♪ E65 – Heer ik prijs Uw grote naam
Lucas 9: 23 - 25
♪ E105 – Jezus vol liefde
Lucas 10: 25 - 27
♪ E69 - Heer U doorgrondt en kent mij
♪ E137 - Mijn Jezus, mijn redder
♪ E152 - Samen in de naam van Jezus
♪ O-630 Vader U bent goed

Aansporing tot moed

Als soldaten vroeger op het punt stonden om de strijd met vijandelijke troepen aan te gaan, spoorde de generaal ze als volgt aan:

Mannen, weet één ding. Als jullie te laf zijn om te vechten dan zal dat je dood worden. Wees daarom moedig! Deins niet terug voor het gevaar, maar stort je in de strijd. Dan zul je eervol overwinnen en je leven behouden!

Dus: lafaards die hun hachje willen redden zullen hun vlucht met de dood bekopen. Moedige strijders die hun leven in de waagschaal werpen, zullen overleven. Jezus neemt deze aansporing in Lucas 9 over.

Wie zijn leven wil behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het behouden.

Jezus spoort ons dus aan om moedig te zijn en risico’s niet te mijden. Dat is niet vreemd, want Hij was zelf moedig. Als Jezus laf was geweest, had Hij niet een gesprek aangeknoopt met de Samaritaanse vrouw (Johannes 4). Want daarmee ging Hij dwars in tegen de heersende zede en riep Hij ergernis bij veel mensen op. Als Jezus risico’s had willen mijden, had Hij geen mensen genezen op de sabbat. Want daarmee maakte Hij zichzelf voorgoed gehaat bij de Farizeeën (Marcus 3:1-6). Als Jezus voor een veilig bestaan had gekozen, had Hij geen kritiek uitgeoefend op de Schriftgeleerden (Lucas 20:46). Want daarmee werd Hij bij hen de gebeten hond. Nee, Jezus was moedig. Niet zoals een militair die zich in de strijd voert, maar als een man die anderen trotseert om het goede te doen. Jezus bezat de moed om lief te hebben en om op te komen voor de heilige Naam van God. Zo spoort Jezus nu ook ons aan om Hem te volgen op de weg van de liefde. Maar inderdaad: daar is moed voor nodig. Hij vraagt ons om niet voor veiligheid te kiezen en risico’s te mijden, maar de weg van de liefde te gaan, wat dat ook kost. Dat zal ons echter niet berouwen. Jezus doet ons immers de belofte dat wij dán ons leven zullen behouden.

Zelfverloochening

De weg die Jezus ging kostte Hem zijn populariteit. Uiteindelijk kostte het Hem zijn leven. Jezus heeft zichzelf verloochend. Wat Hij van ons vraagt is dat wij Hem op die weg volgen en zo ook onszelf verloochenen:

Wie achter Mij aan moet komen moet zichzelf verloochenen.

Jezelf verloochenen: dat betekent dat je niet aan je eigen hachje denkt, maar andere dingen zó belangrijk vindt dat je het er voor over hebt om zelf eventueel de dupe te worden. Jezus vraagt ons de volgende dingen belangrijk te vinden: Dát vindt Jezus belangrijk. Zó belangrijk, dat Hij ons oproept ervoor te gaan ook als we er zelf de dupe van zouden worden. Als je je hachje wilt redden moet je dit allemaal dus zeker niet doen. Als je geen zin hebt in problemen, kun je Jezus ook maar beter niet volgen. Nee, als je Jezus wilt volgen moet je jezelf verloochenen, en je eigen belang op de tweede plaats stellen. Dat klinkt hard en radicaal. Maar hoe zou het anders kunnen als het om de liefde gaat? Immers, als je liefhebt, kún je niet met jezelf bezig zijn. Juist omdat Jezus brandde van liefde voor God en voor de mensen, was Hij niet met zichzelf bezig. Hij vraagt van ons Hem te volgen op deze weg van de liefde en zo te stoppen met die eeuwige bekommerdheid om je eigen welzijn en geluk. Jezus vuurt ons aan om ons leven te wijden aan de liefde. Heb God lief! Heb je naaste lief! Heb de waarheid lief! Dat is het waard om je leven voor in te zetten, en om aan jezelf voorbij te zien. Vergeet jezelf in de liefde! Pastor Willams zal er straks meer van zeggen.

Je kruis op je nemen

Maar weet dus goed: als je vol liefde opkomt voor God en de naaste en de waarheid, maak je jezelf niet populair. Dan kun je je vrienden verliezen. Dan kun je in de problemen komen. Daarom zegt Jezus:

Wie achter Mij aan moet komen moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en Mij volgen.

Je kruis op je nemen: vaak wordt dat uitgelegd als ‘de moeilijke dingen van je leven accepteren’. We zeggen wel: elk huisje heeft zijn kruisje. ‘Je kruis dragen’ betekent dan: je schikken in je moeilijke lot. Maar dat bedoelt Jezus hier niet. Hij bedoelt, dat wij de consequenties moeten aanvaarden van het volgen van Hem. Hij volgde zijn roeping om lief te hebben. Toen werd Hij uiteindelijk door de Romeinen veroordeeld tot de kruisdood. Zo roept Jezus ons op, om onze roeping te volgen en om lief te hebben. Maar dan zullen ook wij de gevolgen daarvan voor onze rekening moeten nemen. Jezus zegt: dagelijks. Het is zaak dat wij elke dag opnieuw bewust de keuzes van de liefde maken. Wie achter Jezus aangaat, stapt uit de tredmolen van alledag. Volg je christelijke roeping, elke nieuwe dag, en accepteer de gevolgen daarvan. Neem het kruis van de liefde op je.

Opstanding

Hoe dit afloopt? Maak je geen zorgen. Want laat ik u nog eens wijzen op de belofte die Jezus doet.

Wie zijn leven verliest omwille van Mij, die zal het behouden.

Met andere woorden: dit loopt goed af. Je kunt het gerust wagen, Jezus volgen in de liefdevolle toewijding aan God, de naaste en de waarheid. Echt, daar rust zegen op. Dat zie je aan Jezus zelf. Hij is immers opgewekt uit de doden? Zo zal God ook jou de hand boven het hoofd houden als je Jezus volgt, en jouw leven voor altijd veilig stellen. Wil je als mens tot je bestemming komen? Ga dan achter Jezus aan, de weg van de liefde. Het lijkt een tot mislukken gedoemde weg. Maar in werkelijkheid ga je zó je leven maken! Amen.