Preek over Openbaring 12:10

2008-04-27 v.m.

Ds. A. van der Dussen

De aanklager ten val gebracht

Liturgie:

♪ E70
♪ Psalm 124:1, 4
♪ E156
♪ Psalm 65:1
Openbaring 12:1-12
♪ Gezang 109:1, 3, 4, 5
♪ Psalm 65:2
♪ Gezang 229:1, 3, 4
♪ Gezang 110

1. Dag en nacht aangeklaagd

De duivel wordt hier getypeerd als 'aanklager'. Denk daarbij aan een rechtszaak waarbij een verdachte wordt aangeklaagd een misdrijf te hebben begaan. Nu is het hier nog een graadje erger. Hier is de aanklager dag en nacht aan het werk. Dát is duivels. Hier is het iemands leven om mensen aan te klagen bij God. Daarmee is hij bezig mensen te vernietigen. Vreselijk, dat er zo iets is. Maar niet onwerkelijk. Velen van ons weten uit eigen ervaring hoe ons eigen geweten rusteloos kan knagen aan onze gemoedsrust. 'Heb ik dat wel goed gedaan?' 'Had ik eigenlijk niet moeten...?' 'O, wat ben ik toch een...' Zelfverwijt, jezelf zwart maken: dat is óók vernietigend. Het tast je levensblijheid aan. Het haalt je neer. Het stampt je de grond in. Afschuwelijk. Het is des te afschuwelijker, wanneer je vindt dat er gronden voor zijn, en wanneer niemand er naar jouw gevoel iets tegenin kan brengen. En nu wordt de duivel dus beschreven als iemand die dag en nacht aanklaagt, zwart maakt. Dat is verschrikkelijk. Want dat moet wel z'n uitwerking hebben op God, zou je zeggen.

2. De hemel uitgegooid

Maar in Openbaring 12 staat dat de aanklager ten val is gebracht. Letterlijk: hij is samen met zijn engelen op de aarde gegooid, de hemel uit, vers 9. Met andere woorden: God wil dat aanklagen niet meer horen. Dat is niet zomaar. Er is iets gebeurd waardoor Hij dat aanklagen niet meer duldt. Zie vers 5: het pasgeboren kind, dat de draak wilde verslinden, werd weggevoerd naar God en zijn troon. Ongetwijfeld is daarmee Jezus bedoeld. Dus toen eenmaal Jezus voor de troon van God verscheen, moest de aanklager zijn mond houden. Maar kennelijk wilde hij dat niet. Want er staat in vers 7 dat er oorlog uitbrak in de hemel en dat Michael en zijn engelen de strijd aanbonden met de draak. En zo draait het erop uit dat de duivel met geweld verdreven wordt. Hij wordt de hemel uitgegooid, staat er viermaal (driemaal in vers 9, eenmaal in vers 10).

3. Overwonnen

Het zijn wonderlijke visioenen in Openbaring 12. Maar wat een zeggingskracht hebben ze. Deze beelden helpen om je de vergeving van zonden voor ogen te stellen. Als God naar dat aanklagen zou luisteren waren wij verloren. Als God zou zeggen: "Okay, 5 minuten dan," dan hadden wij geen been om op te staan. Maar dankzij Jezus weigert God radicaal om ook maar een seconde meer naar de aanklager te luisteren. Hij staat zelfs een waanzinnig tumult in de hemel toe om de aanklager de deur uit te zetten. Wat een toestand: oorlog in de hemel!! Ja, zo taai is deze kwaadaardige tegenstander dat hij zijn plek voor Gods troon niet wil prijsgeven. Hij blijft ons zwart maken. Het is groots, dat de Here God er dan met geweld een eind aan maakt. Zo wordt er niet meer aangeklaagd en zwart gemaakt in de hemel. Daarmee correspondeert de activiteit van de gelovigen: volgens vers 11 hebben zij de aanklager

"dankzij het bloed van het lam en dankzij hun getuigenis overwonnen".

Let op dat woord 'overwonnen': dat suggereert dat er strijd aan te pas komt. Ook wij moeten ons met kracht tegen dat zwart maken verzetten. Ga niet in discussie met je kwade geweten. Dan ben je al verloren! Probeer dat zelfverwijt niet op redelijke gronden te ontzenuwen. Het helpt niet! Er is maar één remedie: het tot zwijgen brengen. Dat kan dankzij het bloed van het Lam, en het getuigen van de naam van Jezus. Zoek in die naam je kracht om je actief aan te sluiten bij dat wat God in de hemel gedaan heeft: de aanklager tot zwijgen brengen!

4. Blijvende strijd

Op het getuigenis van Jezus heeft de duivel het vervolgens gemunt. Hij is dan wel uit de hemel gegooid - op de aarde zet hij zijn kwaadaardige levenswerk voort, vers 12b. In het slotvers van Openbaring 12 staat dat hij de strijd aanbindt met allen die bij het getuigenis van Jezus blijven. Hij tracht ze er vanaf te brengen. Daaruit blijkt dat hierin onze kracht ligt: in de naam van de Heer Jezus. Zonder die naam zinken wij weg in de pure negativiteit, zwart gemaakt en vernietigd. Maar in die naam kunnen wij standhouden en overwonnen. Die naam brengt de aanklacht tot zwijgen - voor altijd. Laten wij die naam dus trouw blijven en hoog houden. Laten wij in die naam vaak het avondmaal vieren, als machtig teken dat God omwille van het bloed van het Lam de aanklager de rug toekeert.

Amen

N.B. Indien U een preek anders dan voor uzelf wilt gebruiken, stelt ds. van der Dussen een e-mailbericht aan hem op prijs. Wil hem ook vermelden als bron van de preek.