Preek over Handelingen 2:23, 24

2005-03-27 v.m.

Ds. A. van der Dussen

Dat kan niet!

Liturgie:

♪ Psalm 117
♪ Gezang 212:1, 5, 6, 8
♪ Gezang 215

1. Blijft de dood in tact?

Wie gestorven is, kan niet weer tot leven komen. Dat is duidelijk. Pasen is dan ook een onmogelijk feest. Want we worden uitgenodigd te vieren, dat God Jezus tot leven heeft gewekt, zoals het in Handelingen 2:24 staat. Dat kan natuurlijk niet. Geen mens die gestorven is komt daarna weer tot leven.

2. De boodschap van Pasen

In het Nieuwe Testament is men zich daarvan zeer wel bewust. Men weet dat men 'onzin' spreekt als men zegt: "De Heer is opgewekt!" En toch zegt men het. Heel uitdagend zegt Petrus het in Handelingen 2:24 zó: "De dood kon zijn macht over Hem niet behouden." Hij wil zeggen: "Weet je wat er niet kan? Dat Jezus dood blijft!" Dat is de uitdagende, provocerende boodschap van Pasen. Alles wordt omgekeerd. Wij zeggen:"Het kan niet, dat Jezus opstond uit de dood." Maar het evangelie zegt: Het kan niet dat Hij niet opstond!!" De apostelen zijn er om uitgelachen. Ze zijn weggehoond. Men heeft zijn schouders over ze opgehaald. Maar de Heilige Geest (vs 4!) heeft ze gestimuleerd en geïnspireerd om het uitdagend de wereld toe te roepen: "Weet je wat niet kan? Dat Jezus in de dood bleef!"

3. Verwarrend

Het is verwarrend. Moeten we het geloven? Kunnen we het geloven? Waarom zouden we het geloven? Kunnen we het met Pasen maar beter niet over eieren hebben en over narcissen? Ach, als het aan ons mensen ligt natuurlijk wel. We weten het allemaal uit ervaring: een dode die tot levend komt - dat kan niet. Dat is gewoon onzin. Maar waarom verkondigt Petrus die onzin dan? Sterker nog, waarom zegt hij niet alleen dat de Heer is opgewekt, maar zelfs dat het niet anders kón??

4. "Deze Jezus"

Het antwoord is: omdat Jezus niet zomaar een mens was. "Deze Jezus," zo begint vers 23. "Jullie hebben Hem dan wel laten kruisigen en doden, maar deze Jezus is een man die door God tot u is gezonden." (vers 22) Deze Jezus, met wie God iets heel bijzonders voorhad - "overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is hij uitgeleverd." Deze Jezus: niet zomaar gestorven, maar gestorven volgens het beleid van God. Ach nee, niet van zomaar een willekeurig mens zegt Petrus dat de dood zijn macht over hem niet kon houden. Déze mens moest de dood loslaten. Deze Jezus, in Wie God op een unieke manier contact maakte met deze wereld. Als de dood Hém had kunnen vasthouden, had hij God zélf het onderspit laten delven. En daarom kón het niet dat de dood Hem in zijn greep hield. In déze Jezus was God zo overweldigend aanwezig, dat de dood Hem niet eeuwig kon vasthouden.

5. Hoopgevend

Dat vieren wij dus met Pasen: dat er één mens is die niet dood kon blijven!! Zo gloort er hoop voor ons allen. Want heeft God Jezus niet aangesteld tot hoofd van een nieuwe mensheid? (I Korintiërs 15:20-22) Wil God ons niet broers en zussen van Jezus maken, en ons zo tot zijn kinderen aannemen? En behelst dat niet de boodschap, dat God ons wil laten delen in de opstanding van Jezus? Zo is het een onuitsprekelijk vrolijk feest, Pasen. Alles wordt op zijn kop gezet, en daarmee wordt de sombere ban van de dood gebroken. Weet je wat er echt niet kan? Dat Jezus, die van God kwam, in de dood zou blijven. Geloof daarom dat de dood ook over jullie zijn macht niet kan houden. Geloof dat God zijn macht over jullie houdt, zoals ooit over Jezus. Het kan niet anders, of de dood zal ook jullie straks moeten laten gaan. Om Jezus' wil.

Amen

N.B. Indien U een preek anders dan voor uzelf wilt gebruiken, stelt ds. van der Dussen een e-mailbericht aan hem op prijs. Wil hem ook vermelden als bron van de preek.