Preek over 2 Tessalonicenzen 2:1-12
2001-03-11 v.m.
Ds. A. van der Dussen
De antichrist
Liturgie:
1.
Het woord 'antichrist' komt alleen in de brieven van Johannes voor ( vgl.1 Joh. 2:18; 4:3; 2 Joh.: 7); inhoudelijk hetzelfde begrip wordt ook elders in het Nieuwe Testament genoemd, bijv. in 2 Thess.2. Betekenis: tegenhanger van Christus, alternatieve Christus.
2.
2 Thess.2:1-12: de mens der wetteloosheid, vs. 3. Een verschijning uit de eindtijd: zijn verschijning, komst (paroesie, vs. 9) is te verwachten, als tegenhanger van de verschijning, komst (paroesie vs. 1) van de Heer: vol (satanische) majesteit. Hij zal geopenbaard worden (vs. 3, 6, 8), in verschijning treden, alweer als tegenhanger van de Heer (1: 7). Het betreft een ménselijke verschijning, zoals ook Jezus een menselijke verschijning is. Er loopt dus een lijn door de geschiedenis: na Adam komt de mensenzoon; als tegenhanger van de mensenzoon komt 'de mens der wetteloosheid'. Deze 'mens' is de mens die zich als God uitgeeft, vs. 4 (slot te zwak vertaald!), vgl. Genesis 3:5. Dus: na zonde verlossing, maar de tegenstander geeft zich niet gewonnen en laat nog één keer de in zonde gevallen mens zien in al zijn verleidelijkheid. Deze tegenhanger van Christus, de mensenzoon, luidt een enorme 'afval' in: een nieuwe zondeval. Schrik niet: de mensenzoon overwint, vs. 8.
3.
Dit zegt iets over de voortgaande geschiedenis na de komst van Christus. Het beduidt vooral twee dingen. 1. In de eerste plaats dat de weg naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde over enorme hobbels gaat. De boze geeft zich niet gewonnen. Er is een geweldig offensief tegen de verlossing op komst, in lijn met de historische afwijzing van Jezus, vgl. Hand.2:23 (wetteloze mensen kruisigen Jezus) en Joh. 17:12 (Judas een zoon des verderfs, vgl. 2 Thess.2:3). Dus: geen valse illusies, vgl. 2:1,2. Het kwaad is taaier dan we voor waar willen aannemen. 2. In de tweede plaats dat het verzet tegen Jezus voorafgaande aan het absolute einde een hoogtepunt zal bereiken. Nu reeds is het 'geheimenis' der wetteloosheid in werking (vs. 7); dan zal de wetteloze onverhuld in verschijning treden (vs. 6,8). Het is nu nog de tijd van de weerhouding, vs. 7: God zet een rem op de boosheid. Het is nog de tijd van de evangelieprediking, en God houdt de aarde nog leefbaar. Maar als de mens der wetteloosheid in volle satanische glorie verschijnt, breekt de boosheid los. Dan is er geen redden meer aan; dan heeft de evangelieverkondiging haar tijd gehad en rest nog slechts de gevangenschap in de leugen, vs. 10-12.
4.
Nu de brieven van Johannes. Die zeggen: de antichrist is reeds onder ons. 'Toepassing' van de profetie van Paulus op de gebeurtenissen rond de dwaalleraren. Zij ontkenden dat Jezus de mensenzoon is, 4:2, en bepleitten een 'liefdeloos' geloof, vgl. 2:4,9. Goede toepassing: Jezus als absolute openbaring van de nieuwe mens werd geloochend. De mens van de zonde handhaafde zich in deze leugenleer.
5.
Hoe kunnen wij de profetie toepassen? Door de geschiedenis na Christus' komst te 'plaatsen'. De beslissende vraag voor ons mensen is: hoe bereiken wij mensen onze bestemming? Het christelijk antwoord is: in de mensenzoon. Dat wordt door de antichrist ontkend. Alternatieven voor deze menselijkheid worden met veel bombarie en tamtam gepresenteerd. In de twintigste eeuw in ongekende heftigheid: alternatief van de nazi's en het marxisme. Fel antichristelijk, met verwoestende gevolgen: de weerhouder leek zich al terug te trekken. Beide vervolgens ook hardhandig uitgeschakeld. Voorboden van het eindspel? Nu: de verzoeking van de na-christelijke mens die zich met de glorie van wetenschap en techniek presenteert. Geen ideologie meer, maar rustige onverschilligheid: Christus is ingehaald door het moderne areligieuze mensbeeld, het beeld van de mens die god is. Wat een verzoeking! Doe niet alsof iets vreemds ons overkomt: we zijn erop voorbereid. We leven in een strijdsituatie. Ons geloof is niet onaangevochten. Houdt stand in de verzoeking. Weet dat voorafgaand aan de overwinning van de Heer de zonde nog één maal zich machtig zal openbaren. Maar nóg is het de tijd van de weerhouding: God schept nog oases en de evangelieverkondiging gaat nog door. Benut die tijd.
Amen
N.B. Indien U een preek anders dan voor uzelf wilt gebruiken, stelt ds. van der Dussen een e-mailbericht aan hem op prijs. Wil hem ook vermelden als bron van de preek.